-
21 september 2018
Elektrisch rijden, de vraag is niet of, maar wanneer
In mijn zoektocht naar een vervanger van mijn huidige auto ben ik in de wereld van de elektrische auto’s gedoken. Mijn eerste idee van de elektrische auto’s was dat ze oubollig waren. Dit klopt echter niet. Het aanbod is behoorlijk breed. Het aantal merken dat een volledig elektrische auto op de markt heeft gebracht en in meerdere prijsklassen verbaast me.
De actieradius is bij de lagere prijsklassen prima voor gebruikers die enkel een stadsauto nodig hebben. Met mijn volgende auto wil ik minimaal 300 kilometer kunnen rijden zonder te hoeven laden. Helaas wordt deze mogelijkheid in een passende prijscategorie nog niet geboden. De auto’s die aantrekkelijk voor me zijn hebben een nog te beperkte actieradius. Dit, in combinatie met een minimale oplaadtijd bij een snellader van een half uur, maakt het nog niet interessant genoeg.
Vanuit de overheid wordt er ingezet op groei van het aantal elektrische auto’s bij met name ondernemers. Hiervoor zijn meerdere aantrekkelijke fiscale mogelijkheden. Bij een volledig elektrische auto, dus geheel zonder brandstof, geldt het bijtellingstarief van 4%. Dit is een korting van 18% ten opzichte van de standaard bijtelling van 22%. Dit tarief wordt door de overheid aangeboden tot en met 2020. Vanaf 1 januari 2019 geldt dit aantrekkelijke tarief voor elektrische auto’s met een catalogusprijs lager dan € 50.000,-. Bij elektrische auto’s met een hogere catalogusprijs gaat de volledige bijtelling van 22% gelden.
Tevens kunnen ondernemers gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek, afgekort de MIA. Deze post kun je aftrekken van de winst. Dat mag indien de betreffende investering voorkomt op de jaarlijks door de RVO gepubliceerde lijst. Elektrische auto’s vallen onder code 3110 en komen bij een investering tot € 50.000,- in aanmerking voor 36% aftrek. Bij elektrische bestelauto’s is dit 36% tot maximaal € 75.000,- investering en is tevens de reguliere KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van toepassing. (https://www.autoenfiscus.nl/elektrische-auto.html: stand van fiscale wet- en regelgeving per 28 december 2017Naast al deze fiscale faciliteiten zijn ook lagere overheden soms bereid bij te dragen in de kosten. Hierover kun je bij je gemeente of provincie naar de regelingen informeren of kijk op Nederland Elektrisch.
Voor particulieren zijn er (tot 2021) ook voordelen. Voor een deel dezelfde zoals de lagere oplaadkosten ten opzichte van brandstof, volledige BPM vrijstelling wegens geen CO₂-uitstoot, en geen wegenbelasting. Deze fiscale voordelen maken dat de hogere aanschafprijs van elektrische auto’s gecompenseerd wordt. Daarnaast zijn elektrische auto’s voordeliger in onderhoud aangezien ze geen verbrandingsmotor hebben, olie hoeft niet vervangen te worden en er zijn minder slijtagedelen.
In mijn onderzoek zie ik duidelijke financiële voordelen. Wat betreft de actieradius en de oplaadtijd zijn er stappen te maken. Gelukkig zie ik hierin goede ontwikkelingen in modellen die binnen korte tijd op de markt komen. Het aantal laadpunten maakt een goede opmars door en vanuit gemeenten zijn vaak subsidiemogelijkheden waar particulieren en ondernemers gebruik kunnen ten aanzien van laadpunten. Meer info hierover staat op: subsidies en financiering.
Uit gesprekken met diverse mensen uit de autobranche ben ik erg benieuwd wat er aan laadmogelijkheden gaat gebeuren. Ik vermoed dat er opties gaan komen waarin je binnen een paar minuten de auto hebt opgeladen. Dit in tegenstelling tot een half uur laden bij de huidige snellader. Er is reeds beton waarin grafeen verwerkt is. Dit beton geleidt elektriciteit goed en maakt het mogelijk elektrische auto’s op te laden. Daarnaast loopt er in Rotterdam, in samenwerking met Kenniscentrum ElaadNL en de TU Delft en Eindhoven, een proef met een laadplaat. Dit heeft mijn belangstelling, omdat er geen stekker meer nodig is. Deze plaat wordt in het wegdek weggewerkt. Met deze inductietechniek wordt de elektrische auto op de plaat geparkeerd en is na 8 uur opgeladen. Het laden wordt via een app op de smartphone gestart. De inductietechniek wekt een elektrisch veld op tussen de spoel in de plaat en de ingebouwde spoel in de onderkant van de auto. Door het wisselende magneetveld wordt de energie overgedragen en de accu van de elektrische auto opgeladen.
Er wordt gewerkt om het vermogen te verhogen naar 11 kilowatt zodat de laadduur verkort wordt naar 3-4 uur. Dit is wat mij betreft een ideale techniek om op de parkeerplaats in de omgeving van je huis te hebben, zodat je niet meer afhankelijk bent van laadpalen en slangen.
Dit kan verder ontwikkeld worden door rijbanen te voorzien van deze laadstrips. Elektrische auto’s worden dan gedurende het rijden opgeladen, wat de wachttijd laat wegvallen. Voor deze ontwikkelingen dient uiteraard het wegdek aangepast te worden. Het zal dan nog enige tijd duren voordat dit in Nederland aangeboden wordt. Het is naar mijn idee een goede manier om de CO₂-uitstoot verder naar beneden te krijgen wat een goede bijdrage levert om te gaan voldoen aan de eisen van het verdrag van Parijs. Ik ga aan de elektrische auto, de vraag is alleen wanneer. De vaart achter de innovaties en het dalende prijsniveau maken dat het niet lang meer gaat duren voordat elektrisch rijden ook voor mijn portemonnee de beste keuze zal zijn.
-
19 mei 2022Waterstofbedrijven bieden volop beleggingskansenDoor: Evertjan van Roekel
Groene waterstof is vooralsnog geen direct rendabele investering, maar energiebedrijven die waterstof(technologie) ontwikkelen zijn een goede belegging voor de toekomst. Technologische innovatie kan beleggers in waterstofbedrijven hoge rendementen opleveren door een stijging van de aandelenkoers. Bovendien financieren zij een veelbelovende duurzame energietechnologie.
[Lees meer...] -
16 mei 2022Waterstofaandelen en -obligaties: risico's en kansenDoor: Sander van Zijl
Groene waterstof ontpopt zich als een belangrijke duurzame energiebron. Steeds meer bedrijven richten zich op de productie en ontwikkeling ervan. Waterstofaandelen bieden veel groeipotentieel. De technologie staat echter nog in de kinderschoenen, dus het rendement kan op korte termijn tegenvallen. Obligaties zijn een vastrentend alternatief.
[Lees meer...]