-
23 juni 2020
Elektrische auto-markt blijft stabiel ondanks coronacrisis
Terwijl de algemene verkoop van auto’s wereldwijd fors daalt, blijft de markt voor elektrische auto’s stabiel. Dat voorspelt het Internationaal Energieagentschap (IEA) in een jaarlijks rapport over elektrisch vervoer. Dat komt vooral doordat China en Europa elektrisch vervoer stimuleren met beleid en subsidies.
Het aandeel elektrische auto’s op de wereld stijgt in 2020 van 2,7 naar 3 procent, zo voorspelt het IEA. Het agentschap baseert zich op de kennis uit het Electric Vehicle Initiative, een raad van beleidsexperts van over de hele wereld, in combinatie met verkoopdata. Hoewel er in 2019 wereldwijd relatief weinig elektrische auto’s werden verkocht, neemt het marktaandeel EV’s wel toe, omdat er ook minder brandstofwagens verkocht werden. Dat 2019 een mager jaar was, kwam doordat subsidies in China en de VS lager werden. Bovendien stellen consumenten de koop van een elektrische auto vaak uit in de hoop dat de techniek over een paar jaar goedkoper en beter is.
Of de verkoop van elektrische auto’s in 2020 stabiel blijft, is wel afhankelijk van het herstelbeleid na corona. Hoewel China en Europa nu al verschillende subsidies hebben voor elektrische auto’s, zal een diepe crisis ook de verkoop van elektrische wagens drukken. Het IEA ziet echter tekenen dat herstel van de auto-industrie zich focust op de efficiëntie van auto’s in het algemeen en op elektrificatie in het bijzonder; steeds meer autobouwers bieden meerdere elektrische modellen aan.
Elektrische auto's in Nederland
In Nederland krijgen particulieren vanaf 1 juli € 4.000 subsidie. Of er in ons land meer elektrische auto’s verkocht worden dan vorig jaar, is echter de vraag; in 2019 was de bijtelling voor zakelijke rijders lager, wat zorgde voor een recordverkoop in december. Nederland heeft voor 2020 een doel: 10 procent van de verkochte auto’s moet elektrisch zijn. De analyse van het IEA laat zien dat dit doel mogelijk gehaald wordt, al is het maar omdat er minder benzine- en dieselauto’s worden verkocht.
Batterijen worden beter en goedkoper
Het rapport keek niet alleen naar de gevolgen van de crisis op de EV-verkoop. Zo neemt ook het aantal oplaadpunten gestaag toe, waardoor elektrische auto’s op genoeg plekken kunnen opladen. China stelde in veel steden wetten in die verbrandingsmotoren voor scooters in de stad verboden. Daardoor is de elektrische scooter, die we hier ook kennen, daar ongekend populair geworden. Ook is China voorloper in het elektrificeren van het openbaar vervoer. Of die trend doorzet, is echter de vraag; OV-bedrijven hebben het zwaar in de coronacrisis.
Naarmate het aantal verkochte elektrische auto’s toeneemt, wordt ook de batterijtechniek goedkoper. Dit veroorzaakt een sneeuwbaleffect waardoor auto’s ook weer goedkoper worden. Het IEA ziet dit als een positieve ontwikkeling, maar waarschuwt wel dat er een goede, duurzame infrastructuur voor de batterijen moet komen. Zowel bij productie als bij de verwerking, als de batterij op is, valt nog veel groene winst te boeken.
Bron: Duurzaam Bedrijfsleven
-
19 mei 2022Waterstofbedrijven bieden volop beleggingskansenDoor: Evertjan van Roekel
Groene waterstof is vooralsnog geen direct rendabele investering, maar energiebedrijven die waterstof(technologie) ontwikkelen zijn een goede belegging voor de toekomst. Technologische innovatie kan beleggers in waterstofbedrijven hoge rendementen opleveren door een stijging van de aandelenkoers. Bovendien financieren zij een veelbelovende duurzame energietechnologie.
[Lees meer...] -
16 mei 2022Waterstofaandelen en -obligaties: risico's en kansenDoor: Sander van Zijl
Groene waterstof ontpopt zich als een belangrijke duurzame energiebron. Steeds meer bedrijven richten zich op de productie en ontwikkeling ervan. Waterstofaandelen bieden veel groeipotentieel. De technologie staat echter nog in de kinderschoenen, dus het rendement kan op korte termijn tegenvallen. Obligaties zijn een vastrentend alternatief.
[Lees meer...]