-
20 april 2019
Scooter
Handig, best wel snel, fancy en mooi ook. M’n scooter; een hip ding dat me, binnen een redelijke afstand, overal brengt. En ook weer terug. Beter dan al dat fietsen. Trappen en nog eens trappen, de bult op het viaduct over en vaak tegen de wind in. Erg vermoeiend ook én dan nog eens bezweet ergens aankomen. En ook weer terug. Nee, m’n scooter brengt me op een zuinige manier overal heen.
Handig, best wel snel, fancy en mooi ook. M’n scooter; een hip ding dat me, binnen een redelijke afstand, overal brengt. En ook weer terug. Beter dan al dat fietsen. Trappen en nog eens trappen, de bult op het viaduct over en vaak tegen de wind in. Erg vermoeiend ook én dan nog eens bezweet ergens aankomen. En ook weer terug. Nee, m’n scooter brengt me op een zuinige manier overal heen.
Al decennia lang rijden er enorm veel scooters in Italië. De scooter zoals we die vandaag de dag zien in ons eigen straatbeeld is dan ook vaak een Piaggio/ Vespa. Een Italiaanse vinding zoals u wellicht weet. Relatief zuinig en, zoals men dacht, relatief schoon. Echter bleek niets minder waar. In diverse landen zijn er serieuze onderzoeken gedaan naar de vervuiling van alle scooters. Al snel bleek dat er geen peil op te trekken is hoe vervuilend een scooter is. En al helemaal wanneer er wat ‘aan geklust’ wordt! Natuurlijk zijn er normen gesteld aan de maximale uitstoot van koolwaterstoffen en andere vervuiling. Maar, blijkt uit onderzoek, er aan voldoen doet er bijna niet één. Naast de vervuilende koolwaterstof en koolmonoxide is er nog de fijnstof die deze scooters produceren. Allemaal vervuiling die weliswaar maar een klein deel van de totale vervuiling is, maar toch. Je zult maar dagelijks op je fiets tussen al die scooters rijden en staan.
Gelukkig worden er langzamerhand maatregelen genomen. Na de bevindingen van de onderzoekers van de vervuilende scooters wil men er wel vanaf. Echter, de scooter is razend populair. De jeugd ziet de scooter als het ultieme vervoersmiddel en de verhuurbedrijven voor een dagje ‘scooteren’ zijn al geen zeldzaamheid meer. Zeker in de stedelijke gebieden waar de vervuiling toch al een stuk hardnekkiger is ziet men de tweetactscooter liever gaan dan komen. Het goede nieuws is dat de tweetactscooter in de ban is gedaan en mag alleen de viertactscooter nog verkocht worden. Dat scheelt al direct een flinke slok op een borrel. Nog meer goed nieuws is dat we zien dat de elektrische scooter, naast de elektrische fiets, zijn opmars maakt. Geen vieze uitstoot meer en ook nog eens muisstil. Schoner een scooter rijden kan bijna niet lijkt me. Hopelijk wel opgeladen met groene stroom natuurlijk anders schieten we ons doel, een schoner en leefbaarder milieu, voorbij.
En ikzelf? Zelf fiets ik al jarenlang van A naar B. Naar m’n werk, naar de sportvereniging en zelfs er mee op vakantie. Heb ik stoer de Elfstedentocht gefietst, ben ik van het ene wijndorp naar een volgend pittoresk dorpje langs de Moezel gefietst en heb ik al trappend en zwoegend de Alpen doorkruist. Heerlijk, alles op eigen kracht en vermoeid en bezweet ergens aankomen. Ja, m’n fiets brengt me op de meest schone en zuinige manier overal heen. En ook weer terug.
-
19 mei 2022Waterstofbedrijven bieden volop beleggingskansenDoor: Evertjan van Roekel
Groene waterstof is vooralsnog geen direct rendabele investering, maar energiebedrijven die waterstof(technologie) ontwikkelen zijn een goede belegging voor de toekomst. Technologische innovatie kan beleggers in waterstofbedrijven hoge rendementen opleveren door een stijging van de aandelenkoers. Bovendien financieren zij een veelbelovende duurzame energietechnologie.
[Lees meer...] -
16 mei 2022Waterstofaandelen en -obligaties: risico's en kansenDoor: Sander van Zijl
Groene waterstof ontpopt zich als een belangrijke duurzame energiebron. Steeds meer bedrijven richten zich op de productie en ontwikkeling ervan. Waterstofaandelen bieden veel groeipotentieel. De technologie staat echter nog in de kinderschoenen, dus het rendement kan op korte termijn tegenvallen. Obligaties zijn een vastrentend alternatief.
[Lees meer...]