-
02 juli 2018
Vliegen, een goede keuze?
Terwijl ik aan het nagenieten ben van een mooie vakantie op Ibiza sneuvelt in Nederland het ene warmterecord na het andere. Kort geleden was de warmste nacht ooit (althans, voor zolang dit gemeten wordt). De temperatuur kwam in deze nacht van 26-7 op 27-7-2018 in De Bilt niet onder de 23,6 ℃.
Erg fijn voor alle mensen die in Nederland van hun vakantie genieten. Dit jaar hebben we een mooi voorjaar gehad. Waarbij ik geregeld hoorde dat de zomer wel weer niets zou zijn. Hmm, dat pakt even anders uit. Tja, en dan is een echt goede zomer wat veel van het goede. Gras is bruin in plaats van groen, met water moet nog zuiniger omgegaan worden waardoor frietjes wegens een sproeiverbod een stuk duurder worden. De aardappels groeien door watertekort minder en dat levert kleinere en duurdere friet op, meer branden in natuurgebieden, de handel in koelingsapparatuur is niet bij te houden, voor wie nog een overbodig tweedehands apparaat heeft, een goed moment om hier een goede prijs voor te krijgen, etc.
Terugkijkend op mijn laatste vliegvakantie, had ik met dit mooie weer ook in Nederland een passende bestemming kunnen vinden en hiermee een vliegreis kunnen voorkomen. Dit had aardig wat CO₂-uitstoot bespaart. Wat is het makkelijk geworden. Voor een laag bedrag zijn zoveel bestemmingen goed bereikbaar geworden. Daarbij voel ik me als een kind in een snoepwinkel. Heerlijk om andere culturen, landen en bijzondere plekken te leren kennen. De keerzijde hiervan wordt me steeds duidelijker. Voor het milieu is het toenemende aantal vluchten schadelijk.
Prijsvechters in de luchtvaartbranche bieden prijzen aan voor bestemmingen in Europa die fors lager liggen dan voor dezelfde bestemming met de trein. Dat is opmerkelijk aangezien reizen met de trein een lage CO₂-uitstoot heeft, waar vliegen hoog scoort op de CO₂-uitstoot. Hoe is dit verschil te verklaren? Het is toch juist de bedoeling, conform Europese verdragen, dat de CO₂-uitstoot sterk verminderd met als doelstellingen 30% minder uitstoot in 2030 ten opzichte van 2005. Is dit realistisch gezien de ontwikkeling dat het vliegverkeer juist sterk toeneemt?
Ondanks diverse pilots is het helaas nog niet gelukt om kerosine door een duurzame variant te vervangen. Wat maakt dat het vliegverkeer verantwoordelijk is voor 10% van de totale CO₂-uitstoot. De prijs van vliegen kan zo voordelig zijn, zeker ten opzichte van andere vervoersmiddelen met een veel lagere CO₂-uitstoot, doordat er geen BTW op tickets wordt geheven en luchtvaarmaatschappijen geen belasting hoeven te betalen over de kerosine. Dat is opmerkelijk.
Op de website: https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/148488-co2-emissie-vergelijking-tussen-vliegtuig-auto-en-trein.html worden vergelijkingen gemaakt in CO₂-uitstoot.
Als voorbeeld kost de retour treinreis met Thalys op het traject Amsterdam-Parijs in de periode 22 september 2018 – 29 september 2018: € 110,- voor 1 persoon, met duur van 3:25 uur enkele reis. Met Air France kost de vliegreis op dit zelfde traject, 1 reiziger en gelijke data € 81,15 waarbij de vliegreis 1:25 duurt. Voor mij onbegrijpelijk dat de treinreis, met een veel lagere CO₂-uitstoot ten opzichte van de vliegreis, een stuk duurder is.
Wereldwijd ligt de groei van de luchtvaartbranche rond 5% per jaar. De kans is reëel dat het aantal passagiers wereldwijd in 2035 verdubbeld zal zijn tot 7 miljard. Hoe is het halen van de
doelstelling en in het Verdrag van Parijs dan mogelijk? Daar is een eenvoudige verklaring voor. De CO₂-uitstoot van vluchten wordt buiten de doelstellingen in de verdragen van Kyoto, Kopenhagen en Parijs gehouden. Gelukkig is recent in het Canadese Montreal een overeenkomst gesloten door de ICAO: de internationale Burgerluchtvaarorganisatie die valt onder de Verenigde Naties. Duurzaam-heid wordt hiermee onderdeel van vliegen. De luchtvaartsector gaat vanaf 2020 de verdere toename in de CO₂-uitstoot met ongeveer 80% compenseren. Door dit akkoord gaan miljarden tonnen CO₂ gecompenseerd worden. Dat is mooi nieuws!Tot deze overeenkomst in werking treedt kun je indien je kiest voor een vlucht zelf de CO₂-uitstoot compenseren. Dit wordt door diverse vliegtuigmaatschappijen in het boekingsproces aangeboden. Op welke wijze dit dan gebeurt is niet altijd duidelijk. Los van het aanbod van de luchtvaart-maatschappij kun je ook zelf op zoek naar CO₂ compensatie. Je persoonlijke CO₂-uitstoot kun je uitrekenen, net als hoeveel kerosine er bij een vlucht verbruikt wordt. Daarbij hou je ook rekening met de broeikasgassen die tijdens die vlucht vrij komen. Het kerosine verbruik en de broeikasgassen deel je door het totaal aantal passagiers in het vliegtuig. De uitkomst daarvan is jouw persoonlijke CO₂ uitstoot. Deze berekening kan gelukkig ook eenvoudiger door gebruik te maken van de app die ICAO ter beschikking heeft gesteld. De app is te vinden op: https://www.icao.int/Newsroom/Pages/ICAO-launches-its-first-app.aspx.
Hieruit blijkt al snel dat een retour Amsterdam – Singapore 814,21 Kg CO₂ oplevert en Amsterdam – Barcelona 242,61 kg CO₂. Volgens de website Trees For All kun je de CO₂ van deze reis compenseren door voor € 32,- aan credits te kopen. Deze credits worden bijvoorbeeld gebruikt voor het Smart Forest project in Bolivia wat de Gold Standard certificering heeft. Dit kan zowel door particulieren als bedrijven waarbij voor projecten in Nederland als in het buitenland gekozen kan worden. Voor € 10,- kun je al twee bomen aankopen waarvoor er 1 in Nederland wordt gepland en 1 naar wens in de Tropen. Een ideale manier om bij te dragen aan bosvermeerdering in plaats van de al lange tijd ingezette bosvermindering van 15 miljard bomen per jaar over de wereld ten opzichte van aanwas van 5 miljard bomen per jaar wereldwijd. Ook voor bedrijven is het ideaal, zeker als medewerkers regelmatig voor hun werk reizen met het vliegtuig. Voor € 12.500,- heb je als bedrijf je ‘eigen’ bedrijfsbos. Ook bij Oasebos kun je regenwoud aankopen wat vervolgens beschermd wordt. Genoeg mogelijkheden om de CO₂-uitstoot die ik met mijn recente vlucht en eerdere vluchten heb opgewekt kan compenseren door in natuur te investeren.Wat mij betreft voldoende goede opties om zowel in eigen land als andere landen bij gemaakte vliegreizen CO₂-uitstoot te compenseren. Daarbij ben ik me een stuk bewuster geworden van wat het effect is van even een vliegticket kopen en op reis gaan. In het vervolg ga ik meer naar alternatieven kijken en naar een bestemming dichterbij huis. Ook daar is nog volop te zien en ontdekken.
-
19 mei 2022Waterstofbedrijven bieden volop beleggingskansenDoor: Evertjan van Roekel
Groene waterstof is vooralsnog geen direct rendabele investering, maar energiebedrijven die waterstof(technologie) ontwikkelen zijn een goede belegging voor de toekomst. Technologische innovatie kan beleggers in waterstofbedrijven hoge rendementen opleveren door een stijging van de aandelenkoers. Bovendien financieren zij een veelbelovende duurzame energietechnologie.
[Lees meer...] -
16 mei 2022Waterstofaandelen en -obligaties: risico's en kansenDoor: Sander van Zijl
Groene waterstof ontpopt zich als een belangrijke duurzame energiebron. Steeds meer bedrijven richten zich op de productie en ontwikkeling ervan. Waterstofaandelen bieden veel groeipotentieel. De technologie staat echter nog in de kinderschoenen, dus het rendement kan op korte termijn tegenvallen. Obligaties zijn een vastrentend alternatief.
[Lees meer...]